torsdag 22. juli 2010

Buhu... Min bil har pajjat :(

När vi köpte bilen märkte vi en svag disellukt när bilen stog på tomgång. Det visade sig vara en liten diselläcka. Jag beställde verkstadtimme här i Östersund för att få fixa den när vi var här uppe (det är billigare med bilverkstäder i Sverige). Idag åkte jag till verkstaden i Lungvik. Det visade sig vara "en o-ring i returen", och en ny "gummisak" sattes in. Bad dem om att även byta glödlampa i vänstra framlyckten. Trodde att det skulle vara en relativt enkel sak, men det var det inte. Det blev ett jäkla knot med att försöka montera ut framlycktan innan man till slut hittade en ingång i hjulrummet.

Förnöjd med att fått diselläckan och lampan fixad åkte jag hem. Parkerade bilen och gick in för att hämta Tuva och Therese. Jag hade lovat Therese att vi skulle åka på Barnens Hus idag, så vi packade in oss i bilen och skulle köra iväg. Men när jag skulle starta hände först ingenting och sedan kom det grå rök ut från motorn (och det luktade brännt).

Ringde verkstaden med en gång och bilmekanikerna kom förbi efter att dom hade ätit sin lunch. Samma sak hände när jag försökte starta bilen igen. Det visade sig vara startmotoren som tagit kvällen. En ren tillfällighet tydligen. Urs och fy. Det var trista saker :(

Nu skall jag ringa Falk och få dem att bärga bilen tillbaka till verkstaden i Lungvik (vi är medlem i Falk så vi har ingen egenandel på bärgningen, vilket är en liten tröst i allt elände). Så får vi bara hålla tummarna för att det går att få tag i en startmotor snabbt och att verkstaden får lagat bilen i löpet av nästa vecka - för jag hade ju gärna tänkt mig att åka hem nästa helg.

Therese stog på mormors balkong och tittade på mig bilmekanikerna som höll på med bilen nedanför på gatan (Tuva sov, så storasyster stannade kvar inne och passade på, vår duktiga storasyster).

Ingen kommentarer: