onsdag 20. oktober 2010

Skatt


Emma är sjuk, med svullen och ond hals. Idag har hon tillbringat dagen med att se på TV hemma hos oss och barnvaktat Tuva medan Therese och jag har varit i stallet och kört med Tamina (Therese fick prova på att styra lite själv, vilket hon tyckte var jätte kul).

Idag fick vi brev från skatteetaten (skatteverket) med det otroligt sura beskedet att både Terje och jag måste betala restskatt i år Och det var BETYDLIGT mer än vad vi hade räknat med. Faktiskt över det tredubbla(!). Vi var beredd på lite restskatt då vi har ett datorprogram där vi fyllde ut alla tal när vi deklarerade i våras och som räknade ut för oss hur mycket det skulle bli - Och det brukar stämma (har i alla fall stämt bra tidigare år), men inte i år alltså.. Så surt. Att betalningen får delas upp i två omgångar hjälper så lite när det är november och decemberlönen den skall tas av :(

I Norge offentliggörs varje år skattelisterna sär man kan gå in och kolla vad grannen/ chefen/ kändisen tjänar (eller vem man nu är nyfiken på). Det er väldigt omdiskuterat om allt verkligen skall publiseras. Vissa tycker att det är intrång på privatlivet. Andra tycker det är bra. Personligen så gör det mig inget att det offentliggörs. Jag har så klart kollat mig själv och Terje. Då får man veta  "spännande" fakta (obs, jag är ironisk nu) som att jag tjänar 24 % över snittet för 1978-kullet i Vestby. På landsbasis tjänar jag 15% över genomsnittet för min årskull. Terje tjänar -5 % under snittet för 1976-kullet i Vestby, och på landsbasis tjänar han - 2% under snittet för sin årskull.

Ingen kommentarer: