torsdag 10. februar 2011

Snökaos (vi lider av dålig snöröjning på Pepperstad)

Klockan var ett när Tuva och jag gick ut. Tjugo centimeter ny(kram)snö och med snö som dalade ner från himmeln utan stop. Tuva var i starten i gott humör. Jag han ta bron, trappan och gången helt upp till grinden (dvs. vår egendom), men sedan var tålamodet slut så resterande 45 minutrarna skottade jag snö till "underhållningen" av Tuvas skrik-konsert :(

Tuva var glad i början...
Bara att hugga i och göra vägen framkomlig.
Terjes parkeringsplats blev framgrävd
Tuva var less, arg och irriterad
Min parkeringsplats blev framskottad - och med ens blev den väldigt populär eftersom ingen annan parkering blev skottad denna dagen. Så när jag senare på dagen kom hem efter babysimning och ännu lite senare stalltur så fick jag lite besvär med att på plats med min egen bil p.g.a att det stog andra bilar där (suck).
Visst ser det idylliskt ut i skogen?! Det var inte fullt lika kul att gå med barnvagn på tur kan jag lova
Efter en timmes snöskottande skulle storasyster hämtas på skolan. Jag satsade på att gångvägen skulle vara plogad vid det här laget (klockan var ju två på eftermiddagen), så vi tog barnvagnen. Det skulle visa sig bli en lång och tung tur. Fram t.o.m. skogen gick det bra, men sedan var det slut på snöplogningen. Efter skogen kan man välja två vägar till Thereses skola (ner förbi parkeringen eller upp och via högstadieskolan). På parkeringen var det kaos med bilar som satt fast och massor med snö, så jag valde att gå upp för backen till högstadieskolan. Men det var bommtur för skolgården var inte blogad och det var helt omöjligt att ploga sig igenom den 20 centimeter tunga "muren" av snö med barnvagnen. Så det blev till att släpa med sig vagnen ner igen, forsera parkeringsplatsen och dra vagnen upp till Thereses skola (fick hjälp av en annan förälder att dra upp vagnen för sista backen, skönt!). Det tog en timme att hämta Therese idag - som normalt tar 25 minuter.

Ikväll har både Therese och Tuva badat i Son (Therese hade första dagen på sin simkurs).

Ingen kommentarer: