søndag 20. juli 2008

Blogg torka trots att mycket har hänt/händer

Det har inte skett många uppdateringar på bloggen vår på evigheter. Samma sak gäller på många andra bloggar också har jag märkt, men det är väll så det är på sommaren. Det är så mycket annat man har lust att göra och att skriva på hemsidorna blir inte prioriterat.

- Ett kort på två vänner, Therese och Doris

Therese har dåpdag/dopdag idag (20 juli). Hon är uppe i Östersund hos sin mormor, sedan i tisdags. Hon skall vara där uppe tills Emma, jag (och kanske Terje) åker upp nästa måndag. Vi längtar massor efter henne!

Vad har så skett sedan sist jag bloggade. Jo, vi har haft besök av pappa, Ingegärd, Lisa, Anders och lilla Doris.

Alla fick lov att sova i sovrummen uppe -ingen behövde ligga i vardagsrummet (säkert skönt). Vi hade en fin långhelg tillsammans. Pappa kilade upp vår veranda lite (så den inte sviktar så mycket när man går på den) och vände på vår markis, (så nu ser den ren och fin ut). Therese blev med Olssons upp när dom åkte hem i tisdag. Jag har jobbat och jobbat och jobbat sedan dess. Fin inspurt till semestern. Igår jobbade jag sista vakten och NU har jag SEMESTER!!! :)

Kommande veckan skall jag och Terje måla (mest jag, eftersom jag har semester). Igår, efter att Emma och jag hade jobbat färdigt, åkte Terje och jag iväg till Vinterbro och köpte kvistlack, grundfärg, spackel, en rulle papp och penselrens. Emma åkte in till Oslo för att träffa en klasskompis.

Alla förberedelserna innan man ens kan börja måla är tidskrävande. Lägga ut papp på golvet. Tejpa runt lister, ljusknappar och annat som inte skall få färg på sig. Så tvätta väggen och kvistlacka alla kvistar - två gånger (det finns tusentals av dem), så grundmåla väggen och spackla alla hål (kvistar som har ramlat ut) och stora sprickor... och sedan sandpappra det slätt.

Resan efter grundfärgen är skillnaden stor.

- Hjälp vad gul ytterdörren blev nu när väggen runt blev vit (den skall också målas, har dock inte bästämt i vilken färg ännu).


Kvistlacka... kvistlacka...

och lacka lite till. Evighets jobb.

Utanför blommar det massor. Vi har funnit ut att vi har ett körsbär träd(!) som har jätte goda små körsbär nu. Den står bredvid vår kompost. Där ser man vad man går och hittar ;)

Väder prognosen för kommande vecka är kanon! Alla olika väder sajter jag har varit inne på spår över 25 grader. Skönt att få lite sommarvärme igen! Emma har fyra vakter kvar att jobba sedan är hon färdig. Terje, jag och Emma skall gå ut på lördag och fira semestern. Terje och jag skall visa Emma vad riktig festmusik är... på "Pølsefestival" i Moss (det kan inte bli töntigare, men jag tror det kommer att bli toppen kul). vårat favorit band "Torgeir & Kjendisene" skall spela, plus en gäng med andra band. Emma har genom många år (tvingats?!) fått lära sig deras låtar.

Vi är för tiden kaninvakt till familjen Hovlands kanin. Dom skall bort en vecka och få baby(!). Det vill säga att dom åker över till Tønsberg imorgon och på onsdag skall Sigrid ta kejsarsnitt... och så blir Tommy storebror! Det är mysigt med djur på besök. kaninen är ullig, gullig och gosig.

Samma dag (onsdag) skall Emma och jag på shoppingtur till Sverige. Jag skall hämta ut Thereses pass (som ligger hos Strömstad polisen), och så skall vi handla lite mat mm. Emma har namnsdag den dagen (idag är det Margareta - stort grattis. Igår var det Sara - stort grattis!). Lille Sebastian fyller 3 år på torsdag, så Emma och jag hoppades på att besöka familjen Hintz-Saltin när vi ändå var i trakterna på onsdagen - och gratta Sebastian.

Tamina har fått besök av veterinären (nu i torsdags). Han tittade på hennes onda ben och jag fick springa lite med henne så att han såg hur mycket hon haltade (hon har blivit bättre sedan jag var på djursjukhuset, men är fortfarande inte haltfri). Som jag misstänkte så behövde Tamina sprutas med cortison (in i leden) igen, då inflammationen inne i leden inte har släppt. Efter cortison behandling måste Tamina ha 5 dagar boxvila (vi kompromissar med att stänga av padocken ute, så att hon står stilla ute). Det är viktigt att hon håller sig i ro eftersom cortisonen mjukar upp leden. Om hon skulle gå/springa mycket nöter man ner den... Inte bra med andra ord. På onsdag kan jag börja gå små turer med Tamina. Det skall vi göra i två veckor. Sedan kan jag börja rida henne på skritturer i ytterligare två veckor. Så skall hon på åter kontroll.

Jag har börjat tänka (och förbereda mig på) att Tamina kanske inte kommer att bli helt bra igen. För det finns ju en chans att hon inte kan komma tillbaka i full träning och kunna starta tävlingar igen. Om hon "bara" blir "promenadhäst" (lätt ridning) vet jag inte helt vad jag skall göra. Det är ett stort dilemma för jag älskar hästen så otroligt mycket... men jag lägger ned så mycket tid och pengar på häst och då borde det vara på något jag har mest möjligt glädje av... och det är inte en promenadhäst jag vill ha. Men man kan ju inte slakta sin familjemedlem, speciellt inte om hon har chans till ett långt och meningsfyllt liv.

Det är nog bäst att inte ta sorgerna på förskott, för veterinären var väldigt positiv trots att inflammationen är kronisk och seglivad. Han spådde att hon hade goda chanser att bli bra (med bra = komma igång i full träning igen), men att det skulle ta tid. Han angav en tids ram på 3-4 månader. Den chansen skall hon absolut få. Jag skall göra mitt bästa för att min lilla häst skall bli bra igen.

Ingen kommentarer: