onsdag 2. juli 2008

Topptur

Idag tog mamma, Vivian och jag korgbanan/gondolbanan upp på den närmaste toppen här i Bad Gastein. Den tog oss upp på 2240 meters höjd (på ca 13 minuter). Det var en fin resa med vacker utsikt. Väl uppe hade vi väldigt bra sikt och såg troligen både till Italien och Tyskland (vi visste bara inte i vilken riktning de låg). Vi hade väldigt tur med vädret. Det var strålande sol hela tiden vi var uppe (när vi kom ner, fyra timmar senare, började det regna och åska).

Vivian knatade iväg upp på en annan topp. Estimerad tid var 1,5 h upp dit. Men Vivian gick upp och ned på en timme. Sedan gick vi ned till gondolbanans mittenstation. Det var en fin gåtur nedför en vacker (men brant) blommande äng (massor av alprosor och andra spesiella blommor). Vi gick på en liten slingrande stig och träffade på både kor och hästar på vägen (som gick fritt i flockar). Vivian klappade både en ko och ett föl.

Mormor vågade sig inte upp i gondolbanan, så hon har passat på att ta fotvård och klippt håret idag istället :)

Efter vår lilla topptur gick Vivian och jag pü Felsenthermen. Ett kurbad här i Bad Gastein, där man har det berömda Thermalvattnet. Här i Österrike får sjuka (främst de som har led- och muskelbesvär) bidrag från motsvarande "sjukkassan" för att kunna ta Thermalbad. Vattnet kommer uppe från fjällen och är jätte varmt. Det vattnet vi badade i var 34 grader. Det var flera bassänger inomhus och några ute. När vi började bada så åskade det ute, så då fick man inte bada ute. Men när ovädret drog vidare kunnde vi bada ute i regnet :)

Jag har solbränt mig ganska mycket idag. Mest komiskt är mina ben... Jag hade låga sockar och skor och korta byxor på mig idag... så nu har jag vita fötter, rosa underben och så vita knän och lår... jätte snyggt :S
- Det blir till att smörja in sig med massor av after sun ikväll. Har bränt mig lite i pannan, på bröstet och ryggen också. Vivian och mamma har också bränt sig en del. Solen tog verkligen mycket där uppe.

Nu har vi precis ätit en god (femrätters) middag och känner oss nöjda med dagen... och trötta. Vivian och jag har planer om att slappa, se på tv och äta godis :)

Imorgon skall vi upp tidigt och åka iväg på en resa till Österrikes sjödistrikt. Hoppas att vi har tur med vädret även då :)

1 kommentar:

Sara sa...

Vilken härlig tur ni har! Det är verkligen andlöst vacker natur ni befinner er i. Bra att ni tar för er och ser och gör mycket!