onsdag 9. september 2009

Foglossning :S

Min sommar har präglats av illamående, för två veckor sedan gav det äntligen med sig - vilket var en enorm lättnad!! Det var den goda nyheten.

Den dårliga nyheten är att jag fått foglossning (eller bekkenløsning som det heter på norska). Hade det hela graviditeten f.o.m vecka 16 med Therese så det kan se ut att bli en repris den här gången också. Jag lärde mig dock en hel del av det sist och vet mer hur jag skal bete mig nu och vad jag inte skall göra osv. Men det är förfärligt svårt... Jag har ju så lust att göra en hel massa. Jag vill rida på härliga ridturer, specielt en vacker dag som denna. Jag vill kunna gå med Therese till skolan, jag vill träna på Friskis & Svettis, jag vill gå på shopping... Jag vill... Jag vill...
- Men bäckenet sätter snabbt stopp och vill tvinga mig till att ta det lungt. Försökte mig på att jobba en nattvakt natt till tisdag. Det var inte så kul. En nattvakt består väldigt mycket av att gå eller att sitta... och sitta... Inget som mitt bäcken jublade över. Det slutade med att jag även fick smärtor i korsryggen och var handikappad igår (betydligt bättre idag, men fortfarande ont).

Idag var jag hos min nya läkare för första gången. Bytte läkare 1 september till samma som Terje och Therese har här i Vestby. Min gamla höll till i Ski - jag bytte endast för att slippa köra så långt. Jag fick hänvisning till sjukgymnast/fysioterapeut (för behandling och beställning av höftbälte - som hjälper till att stabilisera bäckenet). Men när jag beställde timme så ficki jag veta att väntetiden var 6-8 veckor(!!). Förfärligt länge tycker jag :S

Jag kan som en följd av bäckenet inte rida. Det är jätte tråkigt - och jag blir snart tokig av att inte kunna komma mig ut med Tamina som jag vill. Det hoppas jag skall lösa sig i mitten av oktober - då jag får köpt mig en vagn till Tamina. En kostbar "doning" men efterlängtad :) Tamina tycker om att bli körd och jag tycker att det är jätte kul - så detta blir säkert bra! Vagnen är en tvåhjulsvagn med bromsar (för att kunna avlasta hästen i nedförsbackar) och plats för en passagerare. Så nu ser jag fram emot att köra på turer (och träna i ridhuset).
- Gärna med en passagerare så man kan sitta och prata :)

Här en bild över ett bäcken. Fogarna markerat med 1 och 2 är det punkterna där smärtan kommer. Läs mer om foglossning här under:

Fakta om foglossning

Foglossning kan drabba vem som helst under graviditeten och är vanligt. När en kvinna väl drabbas så är smärtlindring ofta en klen tröst.

– De riktigt svåra fallen kan till och med bli rullstolsbundna i slutet av graviditeten, säger Nina Bohm-Starke, gynekolog på Danderyds sjukhus.

När en kvinna är gravid ökar rörligheten i framför allt bäckenets leder eller fogar för att bäckenet ska kunna vidgas inför födseln. Det är det som kallas foglossning.

– Man kan få en inflammation runt de här lederna när de blir mer rörliga, vilket kan trycka på nerverna. Det ger en strålande smärta som går ner i benen, säger Nina Bohm-Starke.

Alla kvinnor kan drabbas av foglossning. Har man fått problem vid första graviditeten så är det vanligt att man även drabbas nästa gång. En vältränad kropp kan förebygga problemet.

– Man ska vara vältränad så att andra muskelgrupper, till exempel rygg och magmuskler, kan avlasta bäckenet när belastningen ökar.

Det finns också avlastande bälten som trycker ihop bäckenet så att rörligheten i lederna minskar. Man kan också pröva olika smärtlindrande behandlingar som till exempel akupunktur. Sjukgymnaster har program med rörelser men många har för ont för att kunna utföra dem.

– De värst drabbade kan till och med bli rullstolsbundna i slutet av graviditeten,

3 kommentarer:

Thale sa...

Ehrm... Har jeg gått glipp av noe her? :P

Anna Andersson sa...

Ja tydligvis ;)

Therese blir storesøster i februar :)

Thale sa...

NEEEEI! Så utrolig koselig! :D Gratulerer så masse!!! =) Skal vedde på at Therese er i ekstase! :D

Ååååhhh! :D Nå ble jeg ordentlig glad gitt!