onsdag 6. februar 2008

Sámi álbmotbeaivi

Idag den 6 februari är det «Sámi álbmotbeaivi», direkt översatt «samisk folkdag», men på norska och svenska kallas det för samefolkets dag. Firades första gången 1993 och är f.o.m. 2004 en officiell flaggdag i Finland, Norge og Sverige (dvs. att det flaggas med nationalflaggan för det respektive land).


I går var det Fettisdagen. Tyvärr fick jag ingen semla... Men det har ju nyss varit min födelsedag och Therese har födelsedag på fredag, så jag lider ju ingen nöd/ brist på sötsaker precis.

En annan som jag känner, som är en stor semla-älskare, är min kusin Vivian. Hon fyllde 22 år igår, på självaste Fettisdagen!

Vi i Vestby gratulerar henne så mycket i efterskott här på bloggen (grattade henne igår per sms plus en hälsning på facebook, men det blev inget bloggat här igår på bloggen -så därför en försenad grattis hälsning här nu).

Therese har bjudit hela sin dagisavdelning (plus fyra andra barn) på kalas nu på söndag. Totalt är det 30 barn(!!) som är bjudna. Vi skall hyra dagis och vara där. Tante Zulema skall göra en pinata till kalaset (se Zulemas hemsida för pinatas på: klicka här!). En pinata fyller man med godis och så får barnen i tur och ordning försöka slå hål på pinatan (med bindel för ögonen). När pinatan spricker får barnen samla ihop godiset och äta :)

I skrivande stund är mamma på väg ner med tåg till oss. Hon skall vara här i 2 veckor. Det passar bra, för vi kan ju behöva all hjälp vi kan få när vi har barnkalaset på söndag ;)

Ingen kommentarer: