søndag 17. august 2008

Nesten brann

Hei folkens,

Vel, nabofest/gatefest var gøy. Men ikke alt på lørdag gikk helt som det skulle. Litt utpå kvelden ble undertegnede ganske sulten, og skulle hjemom for å lage noe mat, da jeg skrudde på mikrobølge ovnen, var det så vidt den gikk rundt, og taklyset ble veldig mye svakere.
Merkelig... Sjekket sikringer, men de så OK ut.
Etter hvert fant jeg ut at det ikke var lys i gangen, og ikke på veggen hvor vi har TV'en. Min kjære far er jo elektriker, så han ble oppringt, og etter litt fikling, og forsøk på bytte av de aktuelle sikringer, mente han at det var best han stakk innom en tur (og her starter flaksen vår!).

Vi målte diverse kurser i skapet, men fant ingen større feil, en siste sjekk av jordfeilbryetern skulle vise seg å være virkelig smart (se bilde under).

Kort fortalt viser det seg at når tidligere eier monterte denne i forbindelse med ombygging av baderom, har elektrikeren som utførte oppdraget gjort en svært dårlig jobb, uten å gå i for mange detaljer, har dette over tid ført til en veldig varmeutvikling på den ene kursen i sikringsskapet, som på lørdag nesten førte til brann!!!

HELDIGVIS var vi hjemme, jeg sulten, paranoid når noe oppfører seg mistenkelig, nyskjerrig av natur og har en far som er elektriker (pluss at han hadde besøk av en kamerat som var elektriker OG hadde utstyr til å bytte)...

En rekke tilfeldigheter førte altså til at dette gikk bra. Inne i jordfeilbryetern sitter det for øvrig noen metallskruer. Disse hadde smeltet, sier noe om varmeutviklingen.

Nå har Terje ringt til et vaktselskap, og bestilt gjennomgang av huset. Ikke så mye med tanke på innbrudd, men med direkte varsling til brannvesenet ved utløsning av brannalarm (de rykker ut selv om det ikke er påvist brann, sparer verdifulle minutter) og alarm med utrykning ved vannlekasje.

Ikke det at jeg tror problemet vi hadde kommer tilbake, det er jo ordnet, men jeg vet nå hvor raskt ting kan skje, og flaksen jeg hadde nå, har jeg vel brukt opp for mange år fremover. Tenk om det hadde skjedd om to uker, når jeg, Anna og Therese er i Kristiansand på ferie...

Vel... Det gikk bra, men skulle gjerne hatt en time alene med elektrikeren som har montert denne for et par år siden...

Ingen kommentarer: