mandag 4. august 2008

Två bröllopsdagar den 4 augusti

Idag har både mormor & morfar och Kattis & Erik bröllopsdag.

Min mormor & morfar firar Bärnstensbröllop (58 år).

Kattis & Erik firar sin allra första bröllopsdag, så kallad pappersbröllop (lite osäker om det är papper eller bomull, för på vissa sajter jag har googlat på är det bommulsbröllop första året och papper andra).

Vi i Vestby gratulerar dem alla fyra så mycket!




Tamina har provat sitt nya stalltäcke (av märket Hansbo), som jag fyndade på Stadiums rea när jag var i Östersund förra veckan. Det passade jätte bra och blir säkert skönt att ha senare i höst när kylan kommer.

Tamina har blivit väl omhändertagen av Terje när jag har varit bortrest.

Idag hade hon rullat sig så grundigt i leran att det blev till att skrubba och schamponera henne. Sedan tog jag på ett bommulstäcke/svettäcke och gick en halvtimmes tur (efter veterinärens stränga träningsplan). Det blev dock ingen avslappnad tur. Tamina var jätte pigg och hade MASSOR av överenergi. I tillägg var hon nybadad (blir lite upplivad av det) och det lite ruggigt och blåsigt (hästar kan ofta bli lite spända och extra spralliga då). Dessutom var det efter kvällsfodrings tid, så Tamina var hungrig och ivrig att komma hem och äta. Så det som kunnde ha varit en lugn skogspromenad blev en mer utfordrande tur med inslag av små stegrande, ett par bakuter, kastande på nacken och några "iiiii" från Tamina. Jag var lite orolig för mina fötter ibland (hade på mig jogginskor, som inte skyddar så bra), men Tamina är lätt att hantera och korrigeras enkelt. Vi fick gått vår tur och hon höll sig i skritt hela turen.

Enligt veterinären skall jag kunna börja rida henne på skritturer i slutet av den här veckan. Men eftersom det blev uppehåll med skritturerna (då jag går med henne), nu när jag var uppe i Östersund, funderar jag på att dröja starten med "ridningen" några dagar till. Skall också försöka få tag i equiterapeut som kan gå igenom henne och bland annat se till att bäckenet är bra
- Tamina har ju i perioder de sista fyra åren ibland slitit med snett bäcken(jag har då anlitat en eqiterapeut som har rättat upp bäckenet). Problem med bäckenet kan ge problem som inflammation i koden (som följd av att hästen avlastar/felbelastar) som Tamina nu sliter med eller så kan problem med koden ge problem i bäckenet... Det är med andra ord en ond cirkel. Vad som är vad/orsak kan vara svårt att helt veta, så det är bäst att åtgärda bägge problemen samtidigt!

Ingen kommentarer: