torsdag 21. juni 2007

Sommarsolståndet - årets längsta dag

I dag den 21 juni, dagen före midsommarafton passerar vi sommarsolståndet. Vid sommarsolståndet står solen som högst på himlen och det är därmed den dag då solen är uppe som längst. Sedan går vi mot mörkare tider... (fast först skall vi njuta av en lång härlig sommar).

Terje har haft MC-lappen i ett år idag! :)

I morgon är det midsommarafton -som skulle ha varit den svenska nationaldagen enligt mig! Det blir inte det helt stora firandet hos oss i Vestby. Det är en av nackdelarna med att bo i Norge (norrmännen vet inte hur midsommarafton skal firas). Men jag är fast besluten på att ändra på det, och starta en trevlig midssomarfest tradition. Får börja planera i tid nästa år, och dra ihop en fest :)

Annars så sliter jag med gräspollen (och allergi). Blir trött, svullen runt ögonen och så kliar det. Nästa lite glad för att det skall regna hela helgen. Det röda på Sverige kartan bbetyder HÖGA halter av gräspollen :(

Tamina har inte helt funnit sig tillrätta i den nya flocken än. Hon har fullt med bitsår på rumpan och hon har tappat en sko. Hästar kan vara ganska tuffa med nya hästar, men jag tror och hoppas att hon "blir en av flocken" snart. I går gnäggade hon efter mig när jag gick. Stackars lilla söta hästen min ;) I dag skall flocken släppas på ett nytt bete, med massor av mat, och i morgon kommer hovslagaren för att fästa skon.

Ingen kommentarer: