mandag 16. juni 2008

I väntan på Emma...

Det "muldrar" utanför... Det åskar i närheten och regnskurarna kommer och går. Den sköna grundvärmen har försvunnit, men vi hoppas den kommer tillbaka snart! Jag sitter och jobbar med uppgiften. Vill bli färdig med den innan helgen, så jag kan göra roligare saker då :)

Jag skall ha vägledning på min uppgift på praktikplatsen ikväll -innan jag skall hämta Emma i Oslo. Imorgon har hon sin första vakt på "Speiderveien PU-bolig". Jag skall visa henne vart jobbet ligger och vart hon skall gå in när hon skall på jobb i morgon- nu i kväll, så hon vet. För jag är på praktiken imorgon när Emma skall dit första gången. På onsdag skall vi jobba tillsammans :)

Hittade en MYCKET intressant utbildning på Mittuniversitetet i Östersund. Det finns nämligen en universitetsutbildning för ridterapeuter där. Som ridterapeut tar man hjälp av hästar för att få elever med sociala problem och inlärningsproblem att må bättre. Inta "bara" för vanlig handikappridning med andra ord. Jag har mycket stor tro på hästen egenskaper som "terapeut".
Som det står på Mittuniversitetes hemsida:

- Att sköta och rida en häst kan lära en okoncentrerad och utåt agerande elev att kommunicera på ett annat sätt.
- Eleverna blir lugna och mer fokuserade. De får bättre självförtroende och mår bättre överhuvudtaget.
- Hästen speglar det egna beteendet. Är man stirrig och yvig så märker den det och reagerar direkt.

Utbildningen kommer från och med hösten 2009 (med intagning våren 2009) att omfatta 2x30 högskolepoäng. Första steget tar två år på kvartsfart.

Det hade varit något för både Vivian och mig :)
- Frågan är hur ofta man måste möta upp på skolan... För om det bara är ett par få samlingar (med mer intensiv undervisning - och inte utspritt en gång i veckan) så hade det ju i teorin varit möjligt att få till för mig... För Vivian hade det i alla fall varit möjligt att få till tycker jag. Hon har inte så långt att dra till Östersund.

Ingen kommentarer: