onsdag 11. juni 2008

Tamina har varit på djursjukhuset

Idag har Tamina varit på Bjerke dyrehospiyal i Oslo (där hon opererade griffelbenet i 2001). Vi tog en ultraljudsundersökning av det onda bakbenet för att se hur det stog till med senorna. Bägge bakbenen blev rakade och smordes in med "gel". Tamina var så lung och fin under hela tiden vi var på Bjerke. Hon är verkligen en super patient!!


Veterinären hittade inga fel med hjälp av ultraljudet (har undersökte det andra bakbenet också -för att kunna jämföra med den onda benet. Alla senor såg helt fina ut, så det har alltså inte varit gaffelbandet som har varit problemet.

Då ville veterinären ta röntgenbilder av Taminas ben för att se om det var koden som var problemet. Vi tog fyra bilder av högra bakbenet och en av det vänstra (för att kontrollera koden där också, för säkerhets skull). På röntgen kunde man se att det var en viss irritation i koden (i det högra benet, det vänstra var helt fint). Veterinären tyckte det så mer ut som en kronisk skada (påbörjade artros kanske?!) än en akut skada (den akuta skadan kan ju kanske ha läkt, det var ju två månader sedan hon blev halt).

Led vätskan i koden var tunn - den skall egentligen vara tjock och trögflytande. Att den är tunn är ett tecken på att det är inflammation i koden. Tamina blev sprutad i koden med tuppkam och någonting mer (fick inte med mig vad, men skulle tro att det var någonting antiinflammatoriskt).

Tamina var glad för att komma hem igen. Nu skall hon stå inne i sin box i två dagar. Sedan kan hon få komma ut i en liten padock (så liten att hon inte kan springa i den). Då kan jag gå små turer med henne. Efter två till fyra veckor skall jag tillbaka till Bjerke för kontroll. Om Tamina inte är bra då så måste vi leka "detektiv". Då bedövar man del efter del, för att finna ut vad/vilken del som är "boven i dramat".

Håll tummarna för ett snabbt tillfrisknande!

2 kommentarer:

Cia sa...

Heja Tamina!
Jag håller tummarna hårt för att hon blir bra snart. Men jag vet att Tamina är en riktig kämpe och tror att hon fixar detta galant.

Heja heja Tamina Spin !!!!!

Sara sa...

Jag håller tummarna allt jag kan för att Tamina ska bli bra snart!
Jobbigt när djuren blir sjuka, de kan ju liksom inte säga vad som felas.
Sara.