onsdag 17. juni 2009

Rafting - en häftig upplevelse :)

Det blev ingen sovmorgon idag heller (det här är ingen vanlig "lat" semester). I dag på vår vandrings lediga dag åkte Vivian och jag ivär tidigt på förmiddagen till Taxenbach för att testa rafting i Zalzach älven.

Vivian och jag hade förväntningar om att vi skulle ut och åka gummi båt i engna kläder. Men det var full våtdräckt som gällde och tillhörande skor.

Jag i våtdräckt :)


Till det hade vi jackor, flytvästar och jätte stygga hjälmar (av typen gamla "joffa" hjälmar).

Det var fyra tyskar, en engelskaman och en tjej från Frankrike och vi - och två ledaren från rafting centeret som skulle ut på rafting. Vi hjälpte till att lasta båtarna på en släpvagn och körde en bit ner älven. Där fick vi bära båtarna en sträcka. Det var jätte tungt. Ett tag blev jag ganska ensam på den vänstra sidan där jag gick och fick all tyngd känndes det som. Tänkte ett tag att "nu blir jag mosad av båten" men det gick bra ;)

Vi delade upp oss i en tysktalande båt och en internationell båt med engelskt talspråk. Efter säkerhetsupplärning och drilling av komandoer (forvard, stop, backvards, left back, right back, in the boat, over to the left... o.s.v.) så bar vi ner båtarna till älven.

Och så satte vi iväg. Ganska snart fick vi en rejäl dusch av det kalla vattnet, men med våtdräckten känndes det inte otäckt alls. Det varierade med forsande sträckor och lite lungnare (men med stark ström). Det blev en hel del "duschar" under turen, och vattenkrig med den tyska båten när vi fick chans till det.

Turen var ca 15 kilometer lång. Vi hjälptes åt att ta upp båtarna och körde så tillbaka till Rafting centeret. Där bytte vi om till våra egna (torra!) kläder (lukten av gummi efter våtdräckten satt kvar i huden tills vi duschade efteråt - ingen vidare god lukt).

Så fick vi lite lunch (korv och en fralla) innan Vivian och jag blev körda tillbaka till hotellet.

Vi fick "Diplom" efter raftingen, som "bevis" på att vi genomfört rafting grad 3 (där grad 1 är som en stilla sjö och grad 6 är typ som "Nigara falls" förklarade den ena ledaren).

Så här efteråt måste jag säga att jag är jätte nojd med raftingen. Det var verkligen en kul upplevelse :)

Ingen kommentarer: