fredag 1. januar 2010

GOTT NYTT ÅR - med invigning av den nya vagnen :)

Så äntligen fick jag invigt min efterlängtade vagn!! :)
(Det tog ju "bara" 2, 5 månader efter att jag fått vagnen)

Terje blev med i stallet igår, på nyårsaftonen, och hjälpte mig med att grävda fram vagnen (som stog nersnöad på baksidan av ridhuset) och tillsammans släpade vi den fram. Bromsarna hade frysit på så hjulen ville inte rulla, men Terje fick lossnat på dem.

Det tog evigheter att ställa in sele och spänna för (jag var ensam), men det var det värt. Vi skrittade runt lite i ridhuset. Tamina var så lung och fin hela tiden. Verkligen skönt med en häst som står helt stilla och tålmodigt väntar när man skall sela på, gå på i vagnen osv. Annars hade jag aldrig klarat av att göra det själv (helst skall man dock alltid ha en medhjälpare, det är säkrast).

Fick inte ta några bra kort då det är (nästan) omöjligt att ta kort av sig själv när man kör. Gjorde dock ett halvhjärtat försök i den ena spegeln i ridhuset.

Mysteriumet med den saknade svansen...

Upptäkte igår att Tamina nästan inte har svans kvar. Hon måste ha fastnat med svansen någon stans och dragit av en rejäl tuss (aj!), för nu är det bara några få strån kvar. Anar inte hur det har gått till, men jag hoppas att svansen växer ut snabbt för det är jätte fult :(

Idag vågade vi oss ut på en tur utanför ridhuset.

Tyvär kommer man inte fram förbi ridhuset med vagn då Espen har plogat en stor snöhög där - så det fick bli upp vägen och tillbaka några gånger.

Vi hade en riktigt fin tur, trots att jag hade kunnat önska mig en jacka som går att stänga. Tamina trivs verkligen framför vagnen :)

Jag hade morgonfodringen i stallet idag + att jag hade sagt ja till att mocka och göra iordning fodret till Prinsen (en häst på stallet). Så det blev en låååång dag i stallet (jag är inte precis snabb och effektiv, och allt är tungt). Tamina hade varit lite orolig i natt, vilket resulterade i att jag fick mocka ut två fulla skottkärror. Så efter fyra timmar med fodring, utsläpp, mockande, körtur (plus lite annat) så var jag helt slut.

Jag fick åka tillbaka till stallet några timmar senare tillsammans med förstärkning ;)
- Terje hjälpte mig med att packa in vagnen under en pressening, bära upp selen på loftet och med att hämta en ny bal med sågspån (för att göra det var man tvungen att klättra, inget för mig med andra ord).

Nyårsaftonen firade vi med kalkonmiddag hemma hos Terjes föräldrar. Vi reste hem vid tio och tog då med oss undulaten Adrian hem (som varit på Kjenn på "jullov"). Fram mot tolvslaget slappade vi av i soffan. Vid 12 klädde Terje och Therese på sig och gick ut för att se på alla fina raketer (det var många på Pepperstad som sköt, så det var en hel del att titta på).

Ingen kommentarer: