torsdag 28. januar 2010

Idag har vi varit på ultraljudsundersökning

Idag har Terje och jag varit i Fredtrikstad för att få veta hur junior ligger i magen (hon har länge legat i säteläge). Det tar oss 50 minuter att köra till sjukhuset (om allt flyter på - fint att veta till den kommande födseln), men det är ju totalt hopplöst att hitta parkering. Terje fick släppa av mig vid entrèn och så åkte han för att leta parkeringsplats. Jag satte mig ute på en bänk och njöt av solen. Den värmde riktigt härligt, man fick lite kännsla av påsksol i fjällen... lite vårkännslor :)

Själva ultraljudsundersökningen (UL) gick fint. Det visade sig att junior äntligen hade bestämt sig för att ligga med huvudet ner. Det skall tydligen mycket till för att dom skall ombestämma sig så sent i graviditeten när dom väl lagt sig med huvudet ner sa barnmoskan som utförde UL. Vi bad om att få med en UL-bild hem till Therese om det var möjligt, men junior sov tungt med händerna framför ansiktet - så det var inte möjligt att få någon bra bild. Vi fick dock bekräftat att det är en liten tjej vi kommer att få (det är ju betydligt mer pålitligt att säga någonting om könet på ultraljud nu i vecka 37 än det var i vecka 18 - då vi var på UL sist). Banmorskan kunne berätta att allt ser ut at stå bra till med babyen och det var jätte skönt att höra. Jag hade dock hoppats på en lite mindre baby den här gången (Therese vägde 4220 gram när hon föddes) - men barnmorskan trodde inte att jag skulle få det. Hon tippade att Junior redan väger cirka 3500 gram(!). Ett halvkilo mer än vad genomsnittet är enligt babyverden (där jag varje vecka läser om utvecklingen av babyn).

Tyvär fick vi inte besökt Mishelle. Vi gick förbi hennes avdelning på sjukhuset, men vi vågade inte hälsa på eftersom hennes vitablodkroppsvärden är så låga nu - så hon är så infektionskännslig (och Terje känner det som om han går och brygger på någonting i bröstet). Väldigt synd, men vi kunnde inte ta risken. Mishelle är på sjukhuset tillsammans med sin tante (moster) Margareth, samt hennes fästman Gunnar. Vidar, Zulema och Melissa är alla tre sjuka och är hemma i Hobøl. Jag hoppas verkligen att dom snart blir friska igen - så att dom kan vara med sin lilla solstråle.

Vi skulle egentligen ha varit på utvecklingssamtal med Thereses lärare på skolan idag, men pga ultraljudsundersökningen får vi en ny tid snart en dag. Jag var også tvungen att avboka min fysiobehandling idag. Det var lite synd, för min korsrygg hade verkligen behövt lite bindvävsmassage för att bli lite bättre, men jag får vänta till nästa vecka istället.

Therese har en aktiv vecka på skolan. Dom utnytjar vintern till max. I tisdags var hon med fritids på skridskobanan, idag åkte dom skidor med klassen. Det är härligt för barnen att vi har en stabil och fin vinter.

Idag har Therese varit jätte duktig. Hon har gjort sin läxa, fyllt ut veckans självevalueringsschema och läst 8 sidor i den nya läsboken.

Efter läxarbetet pysslade Terje och Therese med pyssellådan hon ficj i julklapp.

Emma jobbar för fullt på sitt nya jobb - och när hon inte jobbar hjälper hon mig i stallet. Jag orkar inte längre med att köra skottkärran, bära Taminas vattenhink och liknande - så Emmas hjälp är verkligen guld värd (och min foderryttare, som tar Tamina 3 dagar i veckan).

"Det känns som om Emma har flyttat" sa Therese till mig ikväll när vi pratade om att det var skönt att det var fredag imorgon. Hon har inte träffat sin moster sedan i måndags. Emma har sovit när Therese har åkt till skolan och eftersom Emma har jobbat kväll hela veckan så har Therese sovit när Emma har kommit hem. Men imorgon har moster Emma ledigt - så då skall vi väll få tid att umgås skulle jag tro :)

På vägen hem från Fredrikstad idag stoppade Terje och jag på Volvo i Moss. Vi hade tittat på en Renault Grand Scenic 2007 modell på nätet och ville se lite närmare på den.

Det är en sjusätersbil med disel motor, som endast har gått 37.000 km. Vi gillade den så pass mycket att vi skall tillbaka dit imorgon för att provköra den - och samtidigt visa upp Opeln, som vi har tänkt att ha som inbytesbil.

För fler bilder av bilen - se annonsen på finn.no, klicka här!

Idag har min morfar namnsdag, vi gratulerar med dagen :)
Han och mormor är fortfarande nere i Spanien och njuter av värmen.

Medan jag har skrivit det här har Terje hunnit med att åka en sväng på legevakten i Moss (en akuttime på sjukvårdsmottagningen). Han fick konstaterat bronkit och går nu på antibiotika... Det är väll ingen som känner Terje som är förvånad. Förhoppningsvis så fick han börja behandlingen så pass tidigt att han snabbt blir bra igen.

Ingen kommentarer: