lørdag 23. januar 2010

Trög bloggat...

Jag har inte bloggat på över en vecka så jag har en del att "blogga ifatt". Vi får ta det i kronologisk ordning, så jag startar med fredagen förra helgen.

Då var veterinären i stallet och såg på Tamina. Han antydde att han inte trodde att Tamina skulle kunna komma tillbaka i full träning igen (hoppning, tävling). Men inget är säkert... Tamina skall börja travas lite nu. Det är viktigt och bra med rörelse för leden (bara det inte blir för mycket). Knät skall masseras med liniment ibland och i mars kan vi vurdera att spruta knäleden med något som verkar smörjande.

Jag orkar inte tänka på vad jag skall göra med Tamina om hon inte blir helt bra igen (jag vill ha en häst som kan andvändas till det mesta, inte sitta och betala för att "promenadrida" en häst.... och Tamina trivs inte om hon inte får jobba lite). Får fundera på det sedan. Nu sattsar jag på att ge henne en chans med god tid till uppträningen, så får vi se.

Julen varar ända till påsk...
Therese ritade den här söta teckningen förra helgen (klicka på bilden för att se den i större format). Det saknas ett "E" i Betlehem, men man kan förstår ju vad hon menade att skriva i alla fall. Therese är duktig på att pröva sig fram att skriva ord. Ibland blir det riktigt :)

På söndagen (17 januari) var Terje och Therese iväg och badade (för andra helgen på rad).

- Och Emma kom ner till oss :)
Hon startade ganska sent från Östersund och kom fram vid tolv på kvällen. Mörbankad och trött efter en lång resa. Men resan hade gått bra och det var ju det viktigaste.

Vi tog det lugnt på måndagen. Emma sov länge. Therese hade väldigt lust att väcka sin moster innan hon gick på skolan (men det fick hon inte). Hon blev dessto gladare efter skolan, då Terje och Emma hämtade henne på fritids :)

Måndag var också första dagen på Thereses ponnyridkurs. Hon har länge bett om att få lov att börja rida ponny (Tamina tycker hon är för stor), så nu tyckte vi att det var på tiden. Moster Emma ställde upp som ledare och hjälpte Therese under lektionen. Det gick väldigt fint tycker jag. Therese säger dock att hon har lust att sluta rida(!) eftersom ponnyn tog två travsteg (så hon blev lite rädd). Dessto större anledning till att fortsätta rida menar jag - för att Therese skall bli trygg, våga slappna av och träna balansen. De andra tjejerna på timmen har ridit en stund och klarar av att trava (de flesta utan ledare). Men Therese kan ta det i sitt eget tempo så länge hon har behov för det (skritta och ta pauser). Jag tycker att det är synd att inte jag kan vara med och peppa henne när hon rider (jag måste nämligen snällt sitta på läktaren med min stora mage och mitt dumma bäcken). Tur då att vi har moster Emma som kan hjälpa till :)

1 kommentar:

Kattis sa...

Du får ha i bakhuvudet vad veterinären sa, men hoppas på och jobba för att hon/han ska ha fel. Man vet ju inte hur det kommer att bli. Även om hon inte kommer att kunna hoppa lika högt så kanske hon kommer att hoppa tillräckligt högt? Jag håller tummarna för att allt går åt rätt håll och att hon blir helt återställd. Kram!