onsdag 13. januar 2010

Sista dagarnas händelser i Vestby...

Har Tamina och Ior (i Nalle Puh/ Tussie i Olle Brum) någonting gemensamt?

- Ja... dom saknar bägge två svans(!). Fast Ior har ju fått en ny svans med rosa rosett och Taminas har ju kvar sin svans, den är "bara" avkapad. Jätte fult... Kanske Tamina borde göra som Ior och skaffa sig en ny svans?!

Det är den här plankan inne i Taminas box som är boven i dramat :(
- Tamina har stått och lutat/kliat sig mot väggen och då har svansen fastnat och slitits av. Suck...

Svansar brukar tyvär inte växa ut så snabbt - med andra ord kan det se ut som Tamina får det jobbigt att försvara sig mot flygfän den här sommaren.

Idag har Therese och jag varit ute och kört en tur med Tamina. Vi körde till Kjenn och sa hej till bestemor. Therese tycker att det är jätte kul att köra vagn, så det skall vi göra mer av framöver. Tamina stortrivs framför vagnen och jag gillar det också. Bara så synd att det är så tidkrävande och tungt att bära ner selen från mitt föråd, sela på Tamina, få fram vagnen, spänna för etc. Själva körturen kan också vara lite jobbig bitvis, pga att det är dåligt plogat vissa sträckor och hårda snöklumpar i vägen (så att man hoppar och sprätter lite).

Jag sliter lite med domningar i händerna när jag kör (samma sak sker f.ex. när jag ligger och läser böcker). Det är besvärligt, och gör det svårt att hålla i tömmarna och körpisken.

Domningarna kallas för karpateltunnelsyndrom (se bild) har jag fått lära mig. Det innebär att nerverna i handleden kommer i klämm pga svullnad i kroppen - som i mitt fall orsakas av graviditet. Det är helt vanligt och går som regel över efter graviditeten.

När inte händerna domnar av så är det magen som är jobbig (är i vecka 35 nu). Magen börjar bli riktigt tung att bära på och jag har "falska värkar"/ "förvärkar" stort sett så snart jag gör någonting fysiskt arbete - vilket naturligtvis gör det extra jobbigt när jag är i stallet. På norska heter det "kynnere" och gör inte ont, men är ganska obehagligt och blir jobbigt om det blir väldigt mycket. Det är kroppens sätt att träna och förbereda sig inför födseln.

Jag var hos barnmorskan igår. Allt står bra till i magen, men junior ligger fortfarande i säteläge så nästa gång jag skall till barnmorskan om 2 veckor så tänker hon skicka mig vidare till en extra ultraljudsundersökning så att man får ser bättre hur junior ligger.

I måndags rensade jag ut fyra stora kassar med utväxta kläder - sockar, trosor, strumpbyxor, tröjor, byxor, kläningar mm. Vi får väll lägga det undan så att kanske lillasyster kan ärva det.

Therese poserar framför en nyrensad garderob :)

Det blev betydligt mycket mer översiktligt och fint i gardroben. Nu ser man faktiskt kläderna ;)
Therese var väldigt nöjd. Får se hur länge ordningen håller sig...

Så har vår värmepump fått sig ett hus. Till våren/sommaren skall vi måla det i samma färg som huset. Jag tycker att det blev fint och så skyddar den ju utedelen mot snö och is (vi har i den sista perioden med kyla upplevt att utedelen har isat igen - så att Terje har fått stå ute med terassvärmare och hårtork).

Beskrivningen till huset var dock inte någonting att hurra för...
Terjes första försök var ganska misslyckat (he, he). Han startade med att fästa sidoväggarna till taket, men då blev framsidan för kort (se bildbevis).
- Men det gick som tur var snabbt att fixa till (sidoväggar och framsidan skulle monterades först och taket sist).

Andra projekt vi jobbar med är att tömma gästrummet (också kallad för lekrummet eller helt enkelt Emmas rum) för saker. Vi vill ju ha plats för moster Emma när hon kommer :)

Den 19 januari börjar Emma jobba i Vestby - så hon kommer ner till oss på söndag. Det ser vi fram emot :)

På fredag skall Tamina undersökas av veterinär - och då får jag troligen lite mer info om hur framtiden ser ut och planen för vidare uppträning. Jag hoppas kunna får svar på om det är variga skador i leden eller inte (hoppas ju naturligtvis på det sista!!). Men för att säkerställa det kan det eventuelt vara nödvändigt att man tar röntgenbillder och det tror jag inte veterinären som kommer har utrustning till.

Fredag är också Terje födelsedag. Vi i familjen diskuterade vid middagsbordet idag vilken sorts tårta/kaka vi skall baka till 34-års jubilanten. Therese vill att vi skulle ha Terjes "Kvikklunsj kake" (en chokladkaka i långpanna). Men är det riktigt att födelsedagsbarnet skall behöva baka sin egen kaka?! (Den blir nämligen bäst när Terje gör den).
- Ett som är säkert är dock att det bli en kaka/tårta och alla som har lust att smaka är hjärtligt välkommna till oss på fredag kväll :)

2 kommentarer:

Cia sa...

Hade jag bott närmare hade jag kommit som ett skott.

Usch, sådana där domningar är jobbiga. Jag får jätteofta domningar i armarna, och händerna, men det är mest för att det ligger i kläm bak i nacken. Det värsta är när man vaknar på nätterna med dessa domningar, vilket händer lite oftare än jag skulle önska.

Hoppas det går bra med magen, är ju inte så himla långt kvar nu. Min kompis Carro i Västerås har enligt beräkning 21 dagar kvar idag, men jag tror att det blir tidigare jag. Är nästan totalt säker på att det blir på din födelsedag =).

Björns kusin fick en liten Maja idag. Fick ett så gulligt sms så på den lilla. En jag känner som heter Daniella var beräknad att få idag, så det blir väl vilken dag som helst. Tänk vad många som man känner som får barn nu, det är så mysigt. =)

Såg om återträffen, det vore ju kul. Ska vi satsa på att gå tillsammans?

Hälsa familjen!!!!! Kramis

BRAKKELIV sa...

Så fint det var med det innebygde til varmepumpa, vår henger utenfor veggen og ser ikke bra ut, dette må jeg vise mannen i huset og høre om han kan fikse!