fredag 16. mai 2008

Vår älskade Grekiska landsköldpadda är död

Idag dog Orvar...

Konstigt. Han har ju "alltid" funnits. Han blev omkring 70 år (svårt att veta exakt ålder) och har funnits i familjen lääääääänge (över 40 år?!).

Orvar har inte mått så bra den sista tiden. Han hade dessutom fått gråstarr och såg inte så bra. Men det är glädjande att han hann få med sig att få komma ut och äta lite av det nya vårgräset nu i maj innan han somnade in (bilden är tagen då).

Hoppas du har det fint i sköldpaddshimmelen Orvar ;)

Här i Norge kretsar allt runt nationaldagen som är imorgon. Det är många förberedelser som skall ordnas och fixas innan den stora dagen. Therese skal ha bunaden (som vanligt) och jag har tänkt att ha den rosa klänningen som jag hade på mig i Kattis bröllop i höstas. Tyvärr är väderprognosen för imorgon mycket dyster. Det är väntat tre(!!) grader och regn imorgon när vi skal gå i tåg... Burr! Så trist efter så lång period med sol och över 20 grader...

Men, men så är det. Man får klä på sig lite extra... "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

- Bara så synd att fina festkläder är "dåliga (dvs kalla).

Mamma kom ner igår kväll. Hon har rensat ogräs ute i våra blomsterrabatter idag, så dom ser fina ut imorgon. Och Terje har skruvat upp fasad flaggans hållare -så att vi kan flagga imorgon :)

Om någon undrar så är det norska flaggor som gäller imorgon. Det pågår en debatt i Norge om man skall tillåta andra flaggor i !17:e majtåget". Något jag tycker är helt oförståeligt. Varför skall man vifta med svenska/pakistanska/danska/japanska eller vilka flaggor det nu skulle vara, på Norges nationaldag?! Det är Norge man firar, det är "Norges födelsedag". Det började med några utlänningar som kände de sig "diskriminerade". Typiskt nog så blir det en stor sak. Man är rädda för att kallas rasist om man skulle förbjuda andra flaggor i tåget. Jag fattar inte helt problemet. Alla utlänningar i Norge (inklusive mig själv) kan ju gärna visa fram sin nationaliytet som man är stolt över i alla fall (f.eks ha på sig folkdräkter), men enas under den norska flaggan -det landet vi bor i.

Det var min mening, så nu vet ni det ;)

Skulle nu någon tvivla så är det Sverige och den svenska flaggan som står min närmast hjärtat! Men jag är också glad i landet jag bor i, Norge :)

Therese har klippt luggen idag. Har tyvärr inget "efter" kort från idag, men så här såg hon ut innan.

Jag skall jobba dagvakt på jobbet imorgon, men skall gå och se på 17:e maj-tåget i alla fall (vill ju se på Therese som skall gå med sitt dagis).

Efter jobb skall vi ha middag hemma hos oss. Terjes föräldrar, Zulema och Michelle kommer också. Men inte Vidar och Melissa - dom flyger till Peru imorgon(!!) och stannar där i 14 dagar.

Andra som skall resa imorgon är Pappa, Ingegärd, Lisa, Margareta, Janken, Sven-Olov, Sig-Britt, Hanna, Markus, Sara, Tomas & lilla Sebastian som reser ner till Italien där dom har hyrt ett läckert hus med pool
- Emma, Anders, Terje, Therese och jag är "INTE" missunnsamma. Nejdå, vi är så glada att vara kvar i norden (med tre grader och regn, jippi) ;)

Vi önskar alla som skall ut och flyga en fin resa. Och hoppas att ni kommer pigga och glada hem igen efter semestern! :)

Och här är det söta fölet... Som varit ute i regnet idag och var lite frusen. Så söt och helt rosa när hon var våt (man såg den rosa huden på rumpan och ryggen). Burrr....

- Stackar liten ;)

Innan jag loggar av vill jag bara berätta att jag har det fint på praktiken. Är nu färdig med första veckan på en "barnebolig" i Ås. Det är väldigt mycket intressant att lära och många duktiga som jobbar där eller är involverade i träningen. Spännande!

Ps. En som jobbar i barneboligen är barnvernspedagog (som Vivian snart är färdigutbildad till). Hon hade tagit sin utbildning i Sverige för några år seda. Hon hade läst "socialpedagog" - och fått det godkännt som barnvernspedagog i Norge, fast än socialpedagog utbildningen hade en bredare fokus är den norska barnvernspedagogen (som bara fokuserar har barn och unga). Tror inte socialpedagog utbildningen finns kvar... Eller?? Tror den blandades in i sosionomutbildningen?! Ds.

Ingen kommentarer: