lørdag 17. januar 2009

Effektiviteten har varit på besök ;)

Efter en vecka med allt för lite sömn varje natt var jag tacksam för att kunna sova ut länge idag. Klockan elva blev jag väckt av Terje med en varm kaffelatte. Härligt!

Terje hade då redan ordnat och fixat massor i undervåningen. Tvättat kläder, tömt diskmaskinen och plockat bort en hel del rot. När han väckt mig åkte han och köpte en ny låscylinder till ytterdörren (vi har hittills varit tvungna att bara låsa med säkerhetslåset, för det vanliga låset har inte fungerat).

Medan jag låg i sängen och drack min kaffe (och Terje hade åkt för att köpa cylindern) så ringde det på dörren. Det var Liv-Marie, Thereses kompis som bor granne med oss - i samma radhuslänga som oss. Men Therese klarade inte av att låsa upp dörren själv - så jag fick i "panik" kasta på mig kläder och springa ner. Therese blev med Liv-Marie ut och lekte länge ute.

När Terje kom hem bytte vi låscylindern så nu fungerar det som det skall (se bild)
:)

Terje önskade att vi skulle sätta upp tavlor (vi har ju "bara" bott ca 300 dagar i huset, så det var kanske på tiden att dom kom upp).

Vi använde laser... för att få tavlorna rätt.

- Före


Efter... I gången fick dom fyra årstiderna hänga.

Terje spikar i hallen...

...Där mina teckningar fick hänga.







Liv-Marie och Therese har lekt hela dagen! Dom har varit prinsessor och haft det jätte kul. Terje och jag har hört skratt och prat hela dagen. Kul att dom är så bra vänner. Förhoppningsvis kommer dom att komma i samma klass till hösten (det är många 1:a klassingar, så det kommer att bli mer en 1:a klass).

Vi organiserade lite på väggen i köket också. Satte upp kalendrarna (en svensk, från Östersund och en från Vestby), Whitebord tavla för beskeder och en klämma för lappar från dagis. Ordning och reda :)

Tjejerna blev glada när dom fick våfflor och glass till Lunch.

- Man behöver energi när man skall leka :)

Tog tyvärr ingen "förbild" innan vi började idag så det är kanske inte lätt att se att vi har gjort en del med "Expedit" hyllan (den stora vita, från IKEA). Terje har städat i den, så det inte ser fullt så kaotiskt i den - och så har vi flyttat den lägre ner - för att värmepumpen skall få bättre förutsättning att sprida varmluften i huset (hyllan har tidigare stått lite i vägen).

Hörnet använde vi tidigare som "uppbevaring" och skrot hörna... Där alla tavlor och alla pappersrullar (som jag skall ha till golven när jag skall måla vardagsrummet.. i maj) har stått. Väldigt onödigt kan man ju tycka (det tycker även vi) att ha allt det där stående och "pynta" uppi vardagsrummet. Men det har liksom inte blivit av att vi har tagit bort det. Tills idag :)

1 kommentar:

Cia sa...

Ser verkligen bra ut alltihopa. Skönt med lite ordning och reda. Vi fixade i vårt förråd för ett tag sedan och det blev riktigt bra och mer plats än innan. Man blir så lätt hemmablind och ser inte allt rat efter ett tag.
Kram C