onsdag 14. januar 2009

Otroligt nöjd!! :)

Jag kan knappt fatta det... Jobbade visserligen jätte mycket med dom två sista uppgifterna (som ingick i den sista "modulen" och tillsammans gav ett samlat betyg). Men att jag skule lyckas få A hade jag faktiskt inte trott. Ett C eller kanske B hade jag varit nöjd med... Men inte blir man ledsen av A ;)

A som i Anna ;)

Jag var inte ensam om att tycka att den här sista kursen var helt pyton - och jätte krävande. Och det var allt för mycket jobb för ynkliga 10 studiepoäng (det vet jag att jag har beklagat mig för tidigare, men jag tycker verkligen det). Den speglar också genomsnittsbetyget för klassen -som inte var så jätte bra (D).





Så lite ART... Det är ju det enda jag gör nu för tiden. Är mentalt trött och utsliten efter varje skoldag. Det tar verkligen på. Det är långa intensiva dagar.

Här är väggen med alla ansikten till oss som tränar ART (vi har ritat oss själva). Här skriver man positiva kommentarer som man har till varandra. Det är verkligen jätte kul att läsa :)

Ikväll har jag varit på föräldramöte på den högstadieskola där jag skal träna med ungdommarna i min ART-praktik. Det var spännande att träffa några av dem, se skolan och rummet där vi skall ha ART träningen. Efter mötet var jag inom Coop OBS och handlade middagsmat till födelsedags firande imorgon :)
- Bättre sent än aldrig, OBS var öppet til klockan 22.00. Har aldrig handlat där så sent, men så har jag aldrig varit så ensam där heller. Det var nästan lite spöklikt att gå runt där.

Och här är en av planscherna vi har i ART, här med känslokontroll cirkeln...

Ilskekontrollträning (Anger Control Training)
I den interpersonella färdighetsträningen, ART:s beteendemässiga komponent , lär sig ungdomarna vad de ska göra istället för att uppträda aggressivt. Ilskekontrollträningen, ART:s emotionella komponent, kompletterar med att lära eleverna vad de inte ska göra. Målet är att höja ungdomarnas förmåga till självkontroll och att lära dem reducera eller hantera sin ilska och aggression. Ungdomarna tränas i att svara på provokationer (hassles) utan ilska, med en responskedja som fokuserar på (se också bilden):

Igångsättare ("Yttre triggere" & "Indre triggere")– externa händelser och interna tolkningar som fungerar som stimulus för ilska.

Signaler –kinestetiska eller andra fysiologiska förnimmelser eller upplevelser som är förknippade med ilskan.

Ilskedämpare – tekniker för att minska graden av ilska, t ex att räkna baklänges, andas djupt, tänka fridfulla tankar, tänka igenom långsiktiga konsekvenser

Påminnelser – påståenden utformade för att omtolka och desarmera inre utlösande faktorer eller igångsättare

Sosial färdighet - användning av lämpliga alternativ till ilska och aggression som lärs ut i den interpersonella färdighetsträninge.

Självutvärdering – av genomförandet och resultaten av de föregående stegen i ilskekontrollsekvensen

1 kommentar:

Cia sa...

Men grattis tiotusenmiljoner gånger till det fina betyget. Du är verkligen duktig i skolan och får riktiga toppbetyg. Din arbetsgivare ska vara glad att de har en så fantastiskt duktig medarbetare jobbandes hos dem.

ART låter så himla spännande, jag kanske ska komma och gå brevid dig som en skugga och vara din sidekick ett tag.

Grattis igen till det fina betyget, det var du verkligen värd efter allt slit.

Kramis