torsdag 8. januar 2009

Långa dagar med ART på skolan

Jag har nu haft fyra dagar med ART på skolan. Jag tycker det är jätte spännande och vi lär oss massor varje dag. Men man blir jätte trött efter en skoldag med så intensiva dagar. Det skall bli skönt att det snart är helg. Måste läsa massor i helgen, men jag slipper i alla fall stå upp tidigt (skönt!).

Idag har vi tränat på att hålla lektioner i "sinnekontroll".

Känslokontrollträningen handlar om att få redskap för att förstå och hantera sina egna känsloreaktioner i samband med konfliktsituationer. Det kan handla om hur en person kan få hjälp att hantera stor besvikelse, ilska, ledsenhet och ångest på ett icke-destruktivt sätt.

Målet är att eleven inte ska utsätta sig själv eller andra för skada. I känslokontrollträningen får eleven konkreta redskap till att klara av konfliktsituationer. Eleven lär sig att använda kognitiva instruktioner, känna igen de fysiologiska signalerna hos sig själv och andra i en konfliktsituation och alternativa sociala sätt för att hantera konflikter och få ökad självkontroll.

Konfliktsituationerna tränas strukturerat i rollspel.


Ps. Idag fick jag telefon från Görel & Stanley. Det var jätte kul att höra från dem. Dom mådde bra och hälsar till alla :) Jag har gett dem adressen till den här hemsidan, så för förhoppningsvis kan också dom börja följa med på bloggen - och med vad som sker med oss här i Vestby :)

1 kommentar:

Cia sa...

Det låter väldigt spännande med ART. Du måste verkligen lära dig en hel del om dig själv och dina reaktioner kan jag tänka mig. Få det på köpet liksom. Häftigt.

Vad kul med Görel & Stanley. Du får hälsa dem så gott från mig om du pratar med dem igen. Du får hälsa Görel att jag fortfarande brukar tänka på hennes lingonblandning till morgongröten. Den var så attans god.