fredag 23. oktober 2009

Tamina har ont i framknärna

Idag var det veterinärbesök i stallet. Tamina blev grundligt undersökt där veterinären böjde led för led. Snälla Hilde ställde upp och sprang med Tamina fram och tillbaka så att veterinären skulle se om den böjda leden gav utslag eller inte.
- All ära till Hilde som ställde upp och hjälpte till med det. Tamina är INTE trevlig att springa med. Hon har öronen klistrade bakåt och tänderna synliga. En riktig hemsking.

Diagnosen var inte så svår att ställa. Tamina gav tydligt utslag på bägge framknär. Det blev behandling med kortison... Se så "snyggt" hon blivit rakad för att kunna spruta in kortisonen.

Tamina har troligen gått med onda knän en god stund. Jag har tyckt vid flera tillfällen i sommar att Tamina gått lite konstigt. Men så har hon "gått sig till". Inte visat något specielt - men det är ju kanske inte så konstigt om man har ont i bägge knär (jag menar, det är ju svårt att halta på två ben samtidigt).
- Synd att inte djur kan berätta i klartext vart dom har ont :(

Tamina blev chipmärkt och vaksinerad i samma slängen. Här är märket efter chippningen... en lite vacker rakning - Men den syns som tur är inte när manen hänger ner.

Tamina skall ha boxvila idag och imorgon. Det är viktigt eftersom kortisonen mjukar upp benvävnaden. På söndag är det "sjukpadock" som gäller. D.v.s. en liten, torr padock, ensam.

På måndag startar promenerandet... Tamina skall ledas på tur i 20 min/dag i en vecka. Därefter skritta henne 30-40 min/dag i två veckor... och så kan jag försiktigt börja trava henne lite (sakta trappa upp). Om 3-4 veckor skall veterinären ta en återkontroll med Taminas knär.

Jag hoppas så klart på att kunna inviga vagnen snart. Kan ju kanske göra det lite försiktigt i skritt (inne i ridhuset) redan om två veckor.

Tills dess får jag jobba med att få remmarna på selen lite mjukare. Här på bilden är dom två draglinorna som Tamina drar vagnen med. Ögglan skall fästas i vagnen. Till vänster en draglina som jag mjukat upp (och ögglan har blivit liten - så att den inte glider av svängeln på vagnen). Till höger en stengård lina, som är ohanterlig och där ögglan blir för stor.

Till sist två bilder av min kära vagn... Med skivbromsar :P

1 kommentar:

Cia sa...

Stackars stackars Tamina!!!!! Vagnen verkar jättefin. Hoppas Tamina blir bättre snart så att ni får prova vagnen. Vet ju att hon tycker om att bli körd.

Skönt att höra om Mishelle och framstegen. Det var på tiden att det kom lite positiva nyheter!!!!