torsdag 31. januar 2008

Blåsigt värre...

Jag kan då inte klaga. Idag när jag kom hem från skolan var det nystädat och fint här hemma och middagen stod färdig :)

Terje har varit hemma med Therese idag för hon är sjuk (så jag har kunnat köra Audin till Lillestrøm idag, Yipye). Dom ringde från dagis igår eftermiddag och sa att Therese hade feber. När vi hämtade henne var hon likblek och slapp. Det blev ett stilla firande av bestemors födelsedag. På dagis sa dom att det gick magsjuka. Både Terje och jag blev "uggna" i magen när vi fick höra det, men jag tror det mest var psykologiskt, för vi mår helt bra. Therese har lite diare men har inte kräkts något (och det hoppas vi hon fortsätter med att INTE göra). Febern har gått ner, men formen är lite slapp. I skrivande stund spelar hon sitt förskolespel på pc`n. Djupt konsentrerad som ni kan se ;)

Idag fick jag fick jag dom här tuffa tovade tofflorna av Lotti på skolan, som går i min klass. Hon har gjort dom själv. Jag tycker dom är coola -och dom värmer jätte skönt.

Snart skall jag en liten tur i stallet. Ute blåser det och regnet pösar ner. Inte kul alls. Det skall blåsa upp till storm nu i kväll. Jag kan höra hur vinden tjuter utanför och ser träden står och vajjar. Blir en kort tur i stallet idag... Skall bara mocka boxen, ordna med fodret och mugg-behandla benen.

Läste på hippson.se igår, då veterinären på bloggen där gav tips för muggbehandling. Hon skrev att man skulle raka bort allt hår på affekterade hudområden - och det gjorde jag ju i söndags! Sedan skulle man tvätta rent med klorhexidinshampo av någon sort, med minst 3% klorhexidin, exempelvis Hibiscrub - så det har jag köpt på appoteket idag! Man skall gnugga in schampot och låta sitta cirka 10 minuter, så skölja rent och torka. Till sist avslutar man med att smörj in benet rikligt med paraffinolja och sätta på ett bomullsbandage över natten (bomull samt oelastisk gasbinda). Därför har jag även köpt in parafinolja idag!

Paraffinoljan kväver bakterierna samt mjukar upp huden. Behandlingen skall upprepas (med bibiscrub-tvätt+ paraffinolje + bandage) under ett par dagar. Får man inget resultat på ett par dagar eller om hästens mugg skulle förvärras under behandlingen så kontakta veterinär (i så fall för att ta prover av muggen och sätta in antibiotika).

- Oj, nu blinkade ljusen till... Undrar ljust om det kanske blir strömavbrott ikväll :(
Skall nog skynda mig att köra till stallet innan vädret blir ännu sämre.

Ingen kommentarer: