mandag 23. november 2009

Hamster begravning och undulat köp...

På lördagen var Therese först med Terje på jobb och så några timmar på mitt jobb. Hon roade sig med att rita, se på barnprogram, äta lördagsgodis och lägga pussel.

Jag har kombinerat arbetshelg med helgfodring i stallet. Fullbokad helg med andra ord. Jag bytte bort tre av fodringarna för att få det till och kom mig igenom helgen relativt bra... Men tre meter innan trappen på mitt eget hus (när jag var färdig med stall och jobb för helgen) så gled jag lite i leran/dom våta löven. Det var inte så mycket jag gled heller, men nog till att det "small till" i bäckenet. Mer skulle det alltså inte till. Jag hade svårt att sova i natt p.g.a. särtor. Och varje gång jag skulle vända på mig i sömnen så vaknade jag. Nedrans foglossningar, verkligen onödvändigt!

I morse började Terje tidigt så det var jag som skulle få Therese till skolan. Jag kunnde knappt gå men försökte att få henne klar. Men så mätte jag temperaturen på henne och kunnde konstatera att hon hade 37,8 grader = Feber = ingen skola = att jaglättad kunnde lägga mig ner i soffan istället för att köra till skolan. Resten av dagen spenderade jag i soffan eller i sängen. Inte spesielt spännande, men med hjälp av TV och en god bok gick dagen. Vilan har hjälpt en del på bäckenet, så pass att jag klarade av att åka till stallet på kvällen - och med god hjälp av (eller kanske snarare tack vare av) Therese och Terje fick Tamina ren box, mat och en promenad (det är jätte viktigt att få röra på knät för att hon inte skal stelna).

Hamstern London är död...
Therese har haft en kännslofylld dag. Vi upptäckte att hamstern var död. Therese blev helt utom sig. Hon grät och grät. Vi gjorde i ordning en liten papplåda med bomull och lite mat, som Therese ritade hjärtan och skrev "London" på. Så gick Terje och Therese ut i regnet och begravde London. Snart en dag skall vi göra ett kors till Londons grav och tända ljus på graven.
- Therese tyckte så synd om London.

Det är sorligt när djur dör.

Tänker extra mycket på min kusin Vivian idag och hennes hund Drillo som hon har haft i många år. Drillo fick somna in idag och gå vidare till hundhimmeln där Ida, Selena och många andra hundkompisar väntar.

Drillo var gammal och hade haft ett långt och fint liv, men det är ändå jätte trist. Man förlorar ju inte "bara" en hund, utan en vän och familjemedlem också.

Vi i Vestby sänder en kram till Vivian.

Terje tog med sig Therese till Kjenn och letade fram undulatburen (som vi hade kvar sedan vi hade undulater i 01/02). Så åkte dom vidare till Moss för att "titta" på undulater i djuraffären. Jag låg hemma och vilade. När dom kom hem hade dom med sig en 7 veckor gammal undulat kille som Therese hade döpt till Adrian.

Jag skall försöka ta några bättre kort på undulaten en annan dag (det är hopplöst att fota i dåligt ljus med galler). Man ser mest bara buren på det här kortet. Adrian är i alla fall mest ljus blå i färgen och är väldigt fin. Nu får vi jobba för att få honom trygg och tam. Förhoppningsvis kommer han att trivas här hemma hos oss.

1 kommentar:

Sara sa...

Beklagar sorgen efter älskade husdjur. Det finns en fin barnbok "Adjö Herr Muffin" tror jag att den heter, som handlar om en hamster som blir gammal och dör. Kanske kan vara en tröst för Therese (om inte Adrian redan tröstat tillräckligt..).
Kämpa på med foglossningarna (jag vet ju hur det är) och tänk på den fina belöningen i februari!
Kram till er!