fredag 6. november 2009

Tamina är nyopererad och står på Bjerke dyrehospital

Stackars Tamina :(

I onsdags var Tamina varm på sitt högra framknä. Igår var hela benet svullet och varmt, och hon ville inte stå på det. I morse ville hon inte äta och spottade ut morroten jag gav henne (då blev jag riktigt ordentligt bekrymrad).

Bilden är från i morse. Tamina står och hänger med huvudet och vill inte stå på sitt högra framben.

Ringde veterinären som behandlade hennes framknär för två veckor sedan, men han kunnde tyvär inte komma. Fick ringa en del veterinärer innan jag fick tag i en som kunnde komma med en gång.

Tamina fick smärtstillande och jag fick order om att åka in med henne till Bjerke Dyrehospital med en gång.

Bilden är av Tamina på transporten. Då hade det smärtstillande börjat verka och Tamina började äta :)

Jag har tur som har så många hjälpsamma människor på stallet. Anita ställde upp som chafför med sin transport och Lise lånade ut sin bil. Frida som hjälpte med att städa ut av transporten och med att ta Anitas hästar när hon åkte.

Anita hade egentligen fullt upp idag med allt som skulle ordnas till helgkursen i hoppning som startade idag, plus hämtning av barn på dagis ++. Allt sånt fick hon organiserat i bilen på vägen in, ringde runt till folk och fixade.

Jag är väldigt tacksam för alla som hjälpte till!!

Taminas ledvätska i knät blev undersökt. Det visade på infektion. Jag fick valet mellan att försöka en billigare behandling där man spolade leden medan Tamina var vaken eller en dyrare men effektivare behandling där man skulle söva henne och lägga henne ner så att man skulle få till att spola rent leden ordentligt - för att få bort allt "grumms". Prismässigt skillde det inte så mycket (vi snackade ändå om stora summor), så det fick bli full narkose...

Tamina var nyskodd, men det fick inte hjälpa. Skorna åkte av. rummet där Tamina sövdes ner och där hon senare vaknade upp hade fått ny fin matta för 600.000 kr, så inga hästskor där inte. Jag fick inte vara med på operationen - och eftersom Anita inte hade tid att stanna, så blev jag med henne hem.

Några timmar senare pratade jag med veterinären som hade opererat Tamina. Han kunnde berätta att dom hade fått spola leden ordentligt (med flera liter... med vad dom nu andvänder att spola med). Tamina hade vaknat som hon skulle efter operationen och stog på benen... En liten tröst...

Imorgon skall jag besöka henne på Bjerke (besökstid mellan klockan 10-14). Då skall jag ta bilder av min älskade lilla häst. Glömde lite bort det idag, hade nog med allt som skedde. Tamina skall stå med antibiotika intravenöst på Bjerke i minst 3-4 dagar. Har vi riktigt otur så behöver hon flera behandlingar och måste stå ännu längre på Bjerke.

Detta var inte kul alls :.(

1 kommentar:

Unknown sa...

Det var inga roliga nyheter
Vi kan bara hoppas på det bästa.
Kram Mamma