lørdag 14. november 2009

Tamina börjar se mager ut...

Smala Tamina :S

Jag var på Bjerke och häslade på Tamina igår. Hon börjar verkligen att se mager ut nu. Stackars lilla häst. Hon får fortfarande inte äta normal mängd med foder utan fodras sparsamt. Jag frågade varför och fick svaret att det var för att man inte ville ge henne mycket hö förens magen var ordentligt igång och hon hade mycket avföring. Min fundering är dock hur man skall kunna ha mycket avföring om man nästan inte äter något?! Någon som kan fatta det. Dessutom, vad skall annars hålla igång tarmarna om hon inte får något hö att jobba med?

Jag har dock ingen erfarenhet med kolikbehandling, har aldrig haft någon kolikhäst förut... Får lita på att experterna ver vad de gör.

Igår fick Tamina ca 2 kg hö (per dygn). Normalt får hon 7 kg (2+2+3kg) plus 1 liter kraftfoder, 1 liter betfoder, 0,5 liter lusern + mineraler, olja och b-vitaminer.

Fick goda nyheter av den ena veterinären på Bjerke. Hon menade att Tamina troligen inte skulle behöva spola leden igen i alla fall. Står hon fortfarande bra på benet på måndag och allt annat ser ok ut - så får hon åka hem (och fortsätta behandlingen hemma med boxvila och mediciner). Längtar efter att få ta hem henne - men jag vill samtidigt inte ta hem henne för tidigt. Där Tamina är nu är hon säkrad expertvård.

På stalldörren hänger en skylt med besked om att Tamina skall fodras försiktigt och hennes journal där alla medisiner, byte av bandage, temperaturmätningar med mera fylls ut.

På bandaget stog en massa kryptiska ord som inte gick at utläsa... Håller dom på med tagging av hesten min?! ;)


Ingen kommentarer: