tirsdag 10. november 2009

Jag har besökt Tamina idag

Tamina var färdig behandlad när jag kom till Bjerke vid lunchtid. När jag kom såg Tamina pigg ut - och var jätte sur (det gick dock över mot mig efter en kort stund, men hon fortsatte att vara grinig mot alla hästpassare).

Tamina har det långtråkigt och är hungrig. Det här dygnet får hon bara ett(!!) ynkligt kilo hö, fördelat på många små givor (2-3 nävar per gång). Det för att försiktigt få igång magen och tarmarna efter koliken. För att dryga ut det (och som tidsfödriv) sprider hästpassarna ut Taminas hö runt om i hela boxen. Så får hon gå och plocka i sig alla små strån. Den "dammsugningen" får hon gärna fortsätta med i framtiden, så blir det lättare för mig att mocka hennes box ;)

Jag masserade och kliade Tamina länge och avslutade med en lång rykt. Skönt för Tamina att bli ompysslad när man är sjuk och bara står stilla inne. Men det var minst lika välgörande för mig. Det gjorde gott att få se henne och kunna få lov ta hand om henne lite.

Efter lunch kom en rusch med hästar som skulle behandlas, så det dröjde en stund innan jag fick prata med den veterinären som hade behandlat Tamina. Men när han väl var ledig så tog han sig god tid till mig. Han berättade att det hade gått bra att spola leden på förmiddagen och att Tamina nu hade fått febernedsättande. Så visade han mig röntgenbilder av knät som man hade tagit idag. De såg bra ut så när som en litet område som troligen var orsaken till att hon började halta för några veckor sedan (och som hon då blev behandlad för... vilket i sin tur troligen orsakade den bakteriella infektionen hon har nu). Det var inget värre än att hon skulle kunna bli bra bara hon fick en lång period med vila (några månader).

På Bjerke räknar man med att behöva spola leden en gång i morgon eller på torsdag (lite beroende på hur bra hon står på benet och febern). Då blir det med narkose så att man får gjort det grundligt. Veterinären sa att det inte var ovanligt att hästar med bakteriell ledinflamation behövde 2-3 sköljningar av leden, så Tamina var inte "onormal". När det var sagt var han noga med att precisera att prognosen var väldigt osäker. Det vill säga att Tamina i värsta fall kan bli kronisk halt i sitt framknä...

- Men ta inga sorger i förköpet menade veterinären (och menade att det kan ju hända att hon blir bra). Det är dock lättare sagt än gjort tycker jag, men jag skall verkligen försöka att tänka positivt.

Det lär dröja ett bra tag innan jag får ta hem Tamina igen. Veterinären på Bjerke sa att han räknade med att Tamina skulle bli stående där i åtminstone 14 dagar til. Så jag får nog fortsätta med att pendla till Bjerke/Oslo en god stund till.

Till sist några bilder på en nyborstad Tamina på jagt efter höstrån i boxen :)

1 kommentar:

Cia sa...

Så fin hon är. Så blank i pälsen fast hon mår så dåligt.

Tänk positivt nu Anna, ingen mening att ta ut sorg i förskott om det inte behövs. Jag hoppas verkligen att hon blir frisk snart igen. Skönt att höra att det är ett vanligt fenomen iallafall, så at det inte bara var hon som drabbades av återfall, för då vet dom ju vad dom ska göra.

Tänker på dig hela tiden vännen.