onsdag 18. november 2009

Tamina har kommit hem :)

Idag har jag hämtat hem Tamina. Hon var glad för att komma hem till sitt eget stall.

Nu väntar 14 dagar boxvila. Hon skall endast ut på små luftturer (10-15 min) en gång om dagen första veckan och två gånger om dagen den andra veckan. Första veckan skall hon ha en del medisiner och bandaget på frambenet skall bytas var annan dag... Och temperaturen mätas varje dag.

Det blir med andra ord en hel del turer dagligen till stallet de kommande veckorna.

Hem, ljuva hem!! :)

Efter boxvilan får hon komma ut i paddock. Då väntar fyra veckor med skrittande (sakta upptrappning) och kontroll första veckan i januari.

Det är viktigt att hon rör på sig (efter boxvilan är slut) och bygger upp styrka och rörlighet förklarade veterinären när jag hämtade henne idag.

Jag hoppas verkligen att allt skall gå bra nu - och att vi slipper bakslag med att hon börjar halta igen, får feber eller liknande.

Min dag idag började med att jag nästan satte mig fast i leran. Det har regnat så otroligt mycket sista tiden... Får nog låta bli att parkera bredvid hästtransporten tills det torkar upp/ fryser på.

Terje började sin dag med punkterat däck. Ingen rolig start, men han fick byta till reservdäck och kört till däckverkstaden och lappat däcket.

Ute i trädgården:
Kärleksörten är fortfarande röd och fin i rabatterna. Rosen som växer längshusväggen har nya knoppar(!) och dom vita blommorna i blomlådan under köksfönstret lever och blommar ännu.
- Trots flera omgångar med minusgrader och snö.

Ingen kommentarer: