onsdag 23. april 2008

Lite om vårt grannhus, Wesselstua

Vi har snart bott i 7 år här på Pepperstad i Vestby. Den 1 maj lämnar vi över lägenhetsnycklarna till dom nya hyresgästerna och avslutar därmed vår tid i "Johan Herman Wessels vei". Så nu slipper vi att skriva den låååånga gatuadressen varje gång man skall uppge adress.

- men vi blir inte "kvitt" Johan Herman Wessel helt ändå. Vår närmaste "granne" på baksidan av huset (där vi har vår altan och trädgård) är "Wesselstua", där just den samma Johan Herman Wessel (känd författere/diktare) föddes för 266 år sedan (d.v.s. i 1742).

Wesselstua var en gång huvudhuset på en gård som hette Østre Jonsrud. I Wesselstua är också landmätaren och författaren Caspar Wessel född (1745), samt juristen och godsägaren Ole Christopher Wessel (1746).

Wesselstua är inte bebodd nu för tiden (det vill säga, det beror lite på hur man väljer att definera "bebodd", det är nämligen många som påstår att det spökar i Wesselstua). Vestby kommune äger Wesselstua, och man kan hyra huset till olika fester och möten. Jag har varit där flera gånger, bland annat på en personalfest med mina arbetskollegor, på Mishells barndop i fjol sommar och på Terjes 30-årsfest (då jag hyrde Wesselstua och hade en överaskningsfest för honom).

2 kommentarer:

Sara sa...

Då är cirkeln sluten, inte sant? Det känns som ett gott omen tycker jag!

Cia sa...

Men där har ju jag också varit =). Tänk att det snart är ett helt år sedan.