torsdag 13. november 2008

Jag fick min första val i "faglig fordypning"

Allt sedan jag hade praktik på en ungdoms institution förra hösten (där jag fick fick vara med på några ART timmar), så har jag velat ha ART som fördjupning sista terminen på skolan.

I går var jag på skolan för att bli intervjuad av tre av skolans lärare - för att "tävla" om att få en av de 20 ART platserna. Intervjun gick väldigt bra och i dag tickade ett meddelande in på min mobil med att jag fått plats på ART-tränar utbildningen(!!) och skall ha praktiken på Nordbytun Skole (perfekt, bara 18 km resväg/ca 15 min restid).

- KUL! :)

Som en extra "bonus" är en av de obligatoriska kurs böckerna på svenska :)

Det kommer att blir en intensiv och tuff vår, men spännande. Vecka 2, 3, 4 och 5 blir på fulltid (5 dagar/veckan på skolan i Lillestrøm, från 09-15). Sedan följer några veckor på praktikplatsen, där skall jag tillsammans med en annan student ha ART-timmar med en grupp elever på högstadieskolan.

Jag har praktik t.o.m. vecka 11. Sedan skall jag skriva uppgift (i form av en artikel som dokumenterar resultatet av genomförd ART-program).

ART utbildningen på skolan + praktiken + uppgiften är integrerad i ett och går totalt över 18 veckor (30 studiepoäng). Fredagen den 15:e maj skall uppgiften/artikeln vara klar och jag skall ta ART examen. När den är klar (ca kl 14.00), så är jag färdig vernepleier!!!!


Vad är ART?
ART står för Aggression Replacement Training och är en kognitiv metod som utvecklats av
professor Arnold P. Goldstein vid universitetet i Syra-cuse, New York. ART är en
aggressions- och konflikthanteringsmetod. Metoden introducerades i Sverige i mitten av
1990-talet och i USA har den tillämpats framgångsrikt i snart 20 år.

Metoden består av tre komponenter:
  • Sociala färdighetsträning där barnet/ungdomen får träning att på olika sätt bemötaomgivningen och behärska olika sociala färdigheter vilka underlättar social samvaro.
  • Ilskekontrollträning där barnet/ungdomen lär sig hantera ilska och med hjälp av olikastrategier förebygga och hantera den.
  • Träning i moraliskt resonerande där barnet/undomen får möjlighet att komma närmare sina egna värderingar, förstå bakgrunden och lära sig värdera dessa. Detta för att på ett bättre sätt kunna hantera olika situationer, fatta viktiga beslut, kunna stå på sig vi grupptryck och förstå hur andra tänker.

1 kommentar:

Cia sa...

Grattis! Vad roligt att du fick det du ville ha. Ett ljus i mörkret.

Vad kul, för jag tänkte hela tiden när jag läste: Vad är ART???? Och på slutet kom det en förklaring. Pedagogiskt och bra =).

Tror att det kommer passa dig himla bra detta, du är så lugn och sansad och det verkar som det behövs när man ser vad ART står för. Lycka till. Tänk att du snart är klar. Då måste vi fira på något sätt.
Kramis C