onsdag 12. november 2008

"Uppskattning" från min arbetsgivare...

Flera samlade händelser dom sista dagarna gör att jag inte är så positivt inställd till min arbetsgivare - Vestby Kommune.

Det hela började med att jag fick avslag på mitt "löne krav" före helgen. För er som inte fått med er det så skickade jag in mina argument (till min fackförening) inför de lokala lön förhandlingarna nu i september. Mina argument gick ut på att jag önskade att få ekonomisk utdelning för relevant kompetens... Det är nämligen så att jag helt sedan jag startade min utbildning har fått "student lön" som har ökat för varje år på utbildningen (så lång mycket gott!).

Mitt "problem" är att jag f.o.m. 1 juli i år uppnådde 10 års "ansiennitet" (relevant arbets erfarenhet). Att man uppnår 10 års "ansiennitet" innebär ett hopp i lönen. Det är det här som student-lönen inte är beräknad på. Det är förmodligen meningen att man skall gå direkt från gymnasiet till högskolan, för om man är så "dum" att man har lite arbets erfarenhet så belönas det inte. Jag har per idag (snart färdig med 3,5 år på högskolan) "assistent lön" - och får därmed lika mycket betalt som om jag hade varit helt outbildad (men med 10 års "ansiennitet").
- Kan nog hända att jag är väldigt partisk här (he, he), men jag tycker det är fel/orättvist.

Sak nummer två som har hänt är att jag i förrgår fick ett brev från kommunen/ min arbetsgivare med besked om att jag inte får något studie stipendium för hösten 2008. Det är inte det att det rör sig om så stora pengar som gör att jag reagerade (har tidigare terminer fått ca 2000 kr), men det är signalerna det sänder ut till mig. Kommunen er i behov av utbildad personal - är det så här dom visar det?

Tredje "droppen som fick bägaren att rinna över" (så att jag bara var "tvungen" att blogga om det här), var dagens brev i posten. Det har sig så att jag sökte på en jobb i den nya "barnebolig" vi skall starta i Vestby. En jätte spännande jobb - där jag verkligen hade fått använt allt jag lärt i skolan. Men jag blev inte ens kallad in på intervju, utan fick nu bara veta att som anställt någon och att dom "tackade för att jag visat intresse"....

Jag har många argument mot att jag inte skulle få det jobbet (det fungerar väldigt dålig att kombinera heltid samtidigt som man har praktik + skriver uppgiften i skolan nästa termin). Har inte problem med det fakta att jag inte fic jobbet, det var mer det at jag inte ens var värd att kalla in till intervju.

Nej nu åker jag till stallet.
I morgon skall jag ha vägledning till hem examen - en individuell skriftliguppgift som skall lämnas in 24:e nov. Men för att fånågot ut av vägledningen måste man vara förberedd och börjat jobba på casen... det har jag INTE fått gjort än... Det blir en lååång kväll/natt (efter stallet).

Dessutom skall min studiegrupp hålla en föreläsning om IPLOS nu på fredag (bara 45 minuter, men det tar tid att förbereda). Min del av framkörningen sitter jag och jobbar med nu...

Och så har jag massor att förbereda inför häst tävlingarna i helgen. Bland annat måste jag måste skriva startlister och lägga ut imorgon (helst ikväll) - men jag måste också förbereda mig inför mötet i morgon kväll - där vi skall gå igenom det sista innan tävlingen.

Är det konstigt att jag längtar till måndag...?!

2 kommentarer:

Sara sa...

Kämpa på Anna! Jag är grymt imponerad över alla bollar du håller i luften samtidigt och att du dessutom har ork att stå upp för dig själv och sätta ner foten för din arbetsgivare -Bra gjort! Glöm bara inte att ta det lite lugnt ibland också :-)

Cia sa...

Vad tråkigt Anna att de inte visar dig den uppskattning du förtjänar. Trist också att du inte blev kallad till intervju. Men å andra sidan vet du ju inte vilka andra som sökte och deras kompetens samt när de kan börja med mera med mera. Men jag förstår verkligen att du blev besviken, speciellt när de vet vem du är och vad du kan. Har ni rätt att överklaga i Norge?

Jag avslutar med att säga som Sara, kämpa på och visa vad du tycker, men kom ihåg att ta det lugnt ibland också.